tiistaina, heinäkuuta 18, 2006

Kaahareitahan me kaikki!

Elämää ratin takana ja Nainen Ratissa kirjoittelivat taksien niinsanotusta hurjastelusta... Pakkohan minunkin on tänne kyseisestä aiheesta laittaa oma pieni selostukseni, veti siitä joku herneet tai ei...

Yleensä kun ihmiset huomaavat että taksi mennä viipottaa hirveeeeeetä vauhtia meneen niin ajatellaan vaan että "tossa noita saatanan kaahareita menee ja ne kutsuu itteensä ammattiautoilijoiks..." tai muuta vastaavaa. Eli ajatellaan hirveän suppeasti. Se että se taksi siellä painelee mahdollisesti ylinopeutta johtuu useimmiten mielestäni siitä että taksilla on asiakas ja kuljettaja ajattelee oman asiakkaansa etua. Harvoin meinaan näet että taksi päästää sinut ylittelemään suojatietä kesken matkan jos asiakas on kyydissä...

Sittenhän voi olla sellainen tilanne että asiakkaalla on kiire jonnekkin, siinä tosin jokainen kuski vetää oman korttinsa varjolla. Poliiseille kun ei kelpaa syyksi edes se että on viemässä ihmistä synnytykseen. Tässä joku aika sitten oli ollut sellainen tapaus että oli kaksi vaihtoehtoa, joko lapsi syntyy taksiin tai sitten taksi vetää "vähän helvetin paljon reippaammin". No kuinka ollakkaan kuski päätti vetää reippaammin TAYSiin, eikös juuri silloin sattunut olemaan tutka matkan varrella... Kortti pois, sakot päälle, yms, ei edes otettu lieventäväksi asianhaaraksi sitä että oli synnytys melkolailla käynnissä...
Tosin kuski ei tiennyt ilmeisesti että vastaavassa tilanteessa kannattaa ensin varmistaa hätäkeskukselta että "tie on vapaa" eli saa luvan ajaa hieman lujempaa.

En minä tosin sitä sano ettei ylinopeudesta saisi sakottaa, jos rikot lakia saat siitä pikavoiton, oli se oikeutettua tai ei.
Mutta siitä olen muutamien asiasta itseään ilmaisseiden kolleegoideni kanssa samaa mieltä että yö aikaan voisi olla eri nopeudet kuin päivällä... Ja ne vitun valot voisi joku "oikeesti-fiksu-insinööri" suunnitella uudestaan. Äkkiä vois luulla että se olisi kaupungille halvempaa pitää valoja kiinni kuin että polttaa niitä turhaan.
Toijalassa niillä ei oo liikennevaloja niin ne säästää pitämällä katuvaloja kiinni ;-)

Tuosta ylinopeudesta vielä sen verran että itse ajelen aikalailla 70% jonkinmoista ylinopeutta, varmaan ajaisin pakillakin ylinopeutta... en siksi että "mä paskat välitän säännöistä", vaan siksi että 8-14 tunnin vuoroa ei jumalauta jaksa hinata koko ajan "hitaasti" eikä tuolla liikenteessä ihan oikeesti pysty ajaan koko aikaa rajotusten mukaan. Muuthan menee koko ajan heittämällä susta ohi. Eipä siinä, ei tää ole mitään kilpa ajoo että ohi vaan jos siltä tuntuu, mutta kumminkin. Voisi siitä jopa asiakaskin alkaa mussuttaan jos junnaat kehä kolmosella 70 - 80km/h kun normaali ajovauhti on sen 100 km/h.
Sama se on täällä "maallakin"...

Viekää kaikilta meiltä kortit ja pistäkää nää "kukkahattutädit" ajaan pirssiä... siinä sitä oliskin...

-R-

9 Comments:

At 7:39 ap., Anonymous Anonyymi said...

Voihan sitä kortin sijaan lähteä henkikin joltain, kun oikein huono tuuri käy.

 
At 9:22 ap., Anonymous Anonyymi said...

Tsiisus, että on loppuun kulunut vastaväite tuo hengenlähtö. Ihan samalla tavalla se huono tuuri voi käydä ihan tavalliselle lusikan tallaajalle ja on aivan turha väittää, etteikö myös he "kaahailisi". Enpä tiedä ketään, joka ajaisi täysin nopeusrajoitusten mukaan vaan lähes aina nopeutta on 10-15 km/h ylinopeutta, josta voidaan hyvin vähentää mittarivirhe (5-10 km/h), joka on aika saletisti olemassa vaikka alla olisi miten uusi auto hyvänsä.

Neo

 
At 5:30 ip., Blogger Lusikka lattiaan said...

tuo mittarivirhe onkin veikeä juttu...
Meillä on taksi vuosimallia 2004 ja mittarin näyttäessä 100km/h, todellinen nopeus onkin noin 90km/h.
vielä enemmän se heittää 100 suuremmissa nopeuksissa.
Kolleegalla on 2006 vm auto taksina ja siinä on sama juttu vaikka on eri firman auto...

 
At 10:46 ip., Blogger Thinlina said...

Taksikuskit, voitteko levittää sanaa tästä vetoomuksesta?:
http://www.petitiononline.com/h5n12006/petition.html
:)

 
At 5:31 ip., Anonymous Anonyymi said...

Huonoja syitä.

 
At 10:44 ap., Anonymous Anonyymi said...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

 
At 1:51 ip., Anonymous Anonyymi said...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

 
At 1:03 ap., Anonymous Anonyymi said...

"Tosin kuski ei tiennyt ilmeisesti että vastaavassa tilanteessa kannattaa ensin varmistaa hätäkeskukselta että "tie on vapaa" eli saa luvan ajaa hieman lujempaa."

Pitääkö tämä huhu paikkansa, että taksi voisi saada oikeudet ripeään ajoon? Jossain näin kerrottavan, että maakunnasta olisi tuotu taksilla jotakin tärkeää elintä meneillään olevaan leikkaukseen Helsinkiin hälytysajo-oikeuksin eli sai ajaa niin lujaa kuin uskalsi. Vähän vaikea uskoa, että taksille annettaisiin kuljetettavaksi jotakin elintärkeää, luulisi että sen toisi mieluummin vaikka ambulanssi.

Muutenkin juttu on hieman legendan oloinen. Ei kaupunkioloissa helposti synny tilannetta, jossa taksi olisi ainoa mahdollisuus kiireelliseen sairaankuljetukseen, vaan ambulanssi on sitä varten. Tuollainen lupa on varsin kyseenalainen, jos jotain sattuu suuren nopeuden takia, koska hälytysajoneuvojen pitäisi antaa säädettyjä ääni- ja valomerkkejä.

Pitänee olla todellinen poikkeustapaus ennen kuin kukaan antaa taksille tai muulle perushenkilöautolle lupaa ylinopeuteen.

 
At 11:23 ip., Anonymous Anonyymi said...

No tosta ambulanssin saamisesta vois olla erimieltä...Itse kokenut sen juuri synnytyksen yhteydes. Hälytys ajoneuvot kaikki ajos "kiireellisissä" tehtävissä ja minä puhkumassa penskaa pihalle. Luojan kiitos saatiin taksikuski joka suostui ottamaan kyytii ja ajamaan vielä reippaasti 50km matkan sairaalaan. Neiti synty vasta sairaalassa tosin hyvin pian tulon jälkeen. Lähti kiitokseksi taksikuskeille kimppu kukkia ja täytekakku, harmi vaan ku ei tullut tiedusteltuun kuskin tietoja, mutta pikkukaupungin taksitoimistossa luvattiin toimittaa kiitokset kyseiselle kuskille. Että kannatan kyllä "lupaa ajaa lujaa" =)

 

Lähetä kommentti

<< Home